Niezwykłe zdjęcia, które niewątpliwie zainteresują każdego
miłośnika stolicy. Jak wyglądała architektura i codzienne życie w
Warszawie przed 1939 rokiem?
Źródło:
https://www.facebook.com/warszawskizaulek/
#1.
Nowy Świat przed Foksal w kierunku północnym. Fot. sprzed 1939 r., Leon Jarumski.
Nieistniejący fragment ulicy Nalewki. Obecnie znajdujemy się na ulicy gen. Andersa, na wysokości Skweru Więźniów Politycznych Stalinizmu, obok Pomnik Żołnierza 1 Armii Wojska Polskiego. Fot. z 1934 r., Willem van de Poll.
Fot. z 1933 r.
Widok z Wybrzeża Gdańskiego. Fot. sprzed 1930 r.
Widok Powiśla z wiaduktu Mostu Poniatowskiego i rozbiórka Koszar Blocha. Koszary zostały wybudowane w I połowie XIX wieku i pełniły pierwotnie funkcję spichrza na terenie Młyna Parowego na Solcu. Po przejęciu zakładu przez Gotlieba Blocha, przebudowano go w II połowie XIX wieku na Koszary Wojskowe. Budynek użytkowano jako akademik dla studentów w okresie międzywojennym, został rozebrany przed 1939 r.
Marszałkowska przy Chmielnej, widok na fragment Dworca Wiedeńskiego. Fot. z 1928 r.
Plac Piłsudskiego widziany od strony ulicy Królewskiej. Fot. sprzed 1939 r.
Wybrzeże Gdańskie. Fot. z 1938 r., Czesław Olszewski.
Widok z Placu Zamkowego na Nowy Zjazd. Fot. sprzed 1939 r.
Aleje Jerozolimskie. Fot. z lat 30. XX wieku., Henryk Poddębski.
Krakowskie Przedmieście. Fot. z lat 30. XX wieku.
"Wagon letni", wąskotorowa kolej dojazdowa linii Jabłonna - Karczew na stacji Warszawa - Most. Fot. z 1930 r.
"Tydzień Polskiego Białego Krzyża" w Alejach Jerozolimskich, tramwaje udekorowane plakatami propagandowymi promującymi działalność Polskiego Białego Krzyża. Fot. z 1938 r.
Plac Zamkowy. Fot. z okresu dwudziestolecia międzywojennego.
Skrzyżowanie Alej i Nowego Światu. Fot. sprzed 1939 r.
"Restauracja" na rogu ulicy Leszno i Okopowej. Fot. sprzed 1939 r.
Układanie przewodu głównego warszawskiej sieci wodociągów przy Placu Grzybowskim. Fot. sprzed 1911 r.
Chłodna w kierunku Hal Mirowskich. Fot. z 1932 r.
Fragment Tamki. Fot. sprzed 1939 r.
Nowy Świat przy Foksal. Fot. z 1935 r., Henryk Poddębski.
Marszałkowska nocą, widoczny sklep fabryki czekolady "Plutos" i szyld "E. Wedel". Fot. z lat 30. XX wieku.
Nieistniejąca kamienica przy ulicy Solec 71, widok od strony podwórza. Fot. z 1932 r.
Świętokrzyska. Fot. sprzed 1939 r.
Najstarsza linia tramwaju elektrycznego przy ulicy Królewskiej. Po lewej widoczny fragment "Zachęty", a po prawej nieistniejące już dziś kamienice z XIX wieku, w tym charakterystyczna kamienica Lesslów.
Plan Napoleona (ob. Powstańców Warszawy). Fot. z 1934 r., Willem van de Poll.
Okolica Placu Politechniki Warszawskiej. Fot. z początku XX wieku.
Ogród Saski i Pałac Saski, którego środkowy fragment dziś znamy jako Grób Nieznanego Żołnierza. Fot. sprzed 1939 r., Henryk Poddębski.
"Człowiek Mucha". Feliks Nazarewicz wspinający się po budynku przy ulicy Ossolińskich to międzywojenny akrobata, który sławę zdobył wspinając się po elewacjach budynków. Zanim rozpoczął wspinaczkę, informował o tym miejskie władze, a dzięki zapowiedzi wyczynu na miejscu zdarzenia gromadziły się tłumy gapiów. Dość często okoliczne uliczki były zamykane, a od widzów była pobierana opłata. Zazwyczaj swoją wspinaczkę kończył efektownym skokiem w dół na płachtę trzymaną przez strażaków. Fot. z 1929 r.
#2.
Nieistniejący fragment ulicy Nalewki. Obecnie znajdujemy się na ulicy gen. Andersa, na wysokości Skweru Więźniów Politycznych Stalinizmu, obok Pomnik Żołnierza 1 Armii Wojska Polskiego. Fot. z 1934 r., Willem van de Poll.
#3.
Fot. z 1933 r.
#4.
Widok z Wybrzeża Gdańskiego. Fot. sprzed 1930 r.
#5.
Widok Powiśla z wiaduktu Mostu Poniatowskiego i rozbiórka Koszar Blocha. Koszary zostały wybudowane w I połowie XIX wieku i pełniły pierwotnie funkcję spichrza na terenie Młyna Parowego na Solcu. Po przejęciu zakładu przez Gotlieba Blocha, przebudowano go w II połowie XIX wieku na Koszary Wojskowe. Budynek użytkowano jako akademik dla studentów w okresie międzywojennym, został rozebrany przed 1939 r.
#6.
Marszałkowska przy Chmielnej, widok na fragment Dworca Wiedeńskiego. Fot. z 1928 r.
#7.
Plac Piłsudskiego widziany od strony ulicy Królewskiej. Fot. sprzed 1939 r.
#8.
Wybrzeże Gdańskie. Fot. z 1938 r., Czesław Olszewski.
#9.
Widok z Placu Zamkowego na Nowy Zjazd. Fot. sprzed 1939 r.
#10.
Aleje Jerozolimskie. Fot. z lat 30. XX wieku., Henryk Poddębski.
#11.
Krakowskie Przedmieście. Fot. z lat 30. XX wieku.
#12.
"Wagon letni", wąskotorowa kolej dojazdowa linii Jabłonna - Karczew na stacji Warszawa - Most. Fot. z 1930 r.
#13.
"Tydzień Polskiego Białego Krzyża" w Alejach Jerozolimskich, tramwaje udekorowane plakatami propagandowymi promującymi działalność Polskiego Białego Krzyża. Fot. z 1938 r.
#14.
Plac Zamkowy. Fot. z okresu dwudziestolecia międzywojennego.
#15.
Skrzyżowanie Alej i Nowego Światu. Fot. sprzed 1939 r.
#16.
"Restauracja" na rogu ulicy Leszno i Okopowej. Fot. sprzed 1939 r.
#17.
Układanie przewodu głównego warszawskiej sieci wodociągów przy Placu Grzybowskim. Fot. sprzed 1911 r.
#18.
Chłodna w kierunku Hal Mirowskich. Fot. z 1932 r.
#19.
Fragment Tamki. Fot. sprzed 1939 r.
#20.
Nowy Świat przy Foksal. Fot. z 1935 r., Henryk Poddębski.
#21.
Marszałkowska nocą, widoczny sklep fabryki czekolady "Plutos" i szyld "E. Wedel". Fot. z lat 30. XX wieku.
#22.
Nieistniejąca kamienica przy ulicy Solec 71, widok od strony podwórza. Fot. z 1932 r.
#23.
Świętokrzyska. Fot. sprzed 1939 r.
#24.
Najstarsza linia tramwaju elektrycznego przy ulicy Królewskiej. Po lewej widoczny fragment "Zachęty", a po prawej nieistniejące już dziś kamienice z XIX wieku, w tym charakterystyczna kamienica Lesslów.
#25.
Plan Napoleona (ob. Powstańców Warszawy). Fot. z 1934 r., Willem van de Poll.
#26.
Okolica Placu Politechniki Warszawskiej. Fot. z początku XX wieku.
#27.
Ogród Saski i Pałac Saski, którego środkowy fragment dziś znamy jako Grób Nieznanego Żołnierza. Fot. sprzed 1939 r., Henryk Poddębski.
#28.
"Człowiek Mucha". Feliks Nazarewicz wspinający się po budynku przy ulicy Ossolińskich to międzywojenny akrobata, który sławę zdobył wspinając się po elewacjach budynków. Zanim rozpoczął wspinaczkę, informował o tym miejskie władze, a dzięki zapowiedzi wyczynu na miejscu zdarzenia gromadziły się tłumy gapiów. Dość często okoliczne uliczki były zamykane, a od widzów była pobierana opłata. Zazwyczaj swoją wspinaczkę kończył efektownym skokiem w dół na płachtę trzymaną przez strażaków. Fot. z 1929 r.
0 komentarze:
Prześlij komentarz